Opuszczenie bandery na ścigaczach
Niemal 15 lat temu opuszczono banderę na trzech kutrach zwalczania okrętów podwodnych, stacjonujących w Kołobrzegu.
24 marca 2005 roku, w Porcie Wojennym, odbyła się uroczystość opuszczenia bandery na trzech kutrach należących do 16 dywizjonu Kutrów Zwalczania Okrętów Podwodnych wchodzących w skład 8 Flotylli Obrony Wybrzeża ze Świnoujścia. Okręty o numerach: 169, 173 i 175 zostały wycofane ze służby w Marynarce Wojennej.
Okręty powstały w Stoczni MW w Gdyni (oraz Stocznia Północna – Gdańsk), a ich głównym projektantem był mgr inż. Tadeusz Bydlewski. Kuter ZOP projektu 918M (kod NATO: Pilica) przeznaczony był do wykonywania ataków torpedowych na okręty podwodne, pozorowania radiolokacyjnego okrętów, prowadzenia obserwacji wzrokowej systemie obrony przeciwminowej, prowadzenia zwiadu chemicznego i zabezpieczenia działań płetwonurków.
Kutry o pełnej wyporności 93,03t, długości 28,85m i zanurzeniu 1,36m nie były łakomym kąskiem dla okrętów podwodnych. Ale mogły operować blisko brzegu dzięki małemu zanurzeniu. Niestety też mała wyporność nie umożliwiała rejsów w trudniejszych warunkach pogodowych. Głównym atutem modyfikacji było dodanie stacji hydrolokacyjnej na tak małej jednostce.
Bandera na ORP „KP-169” została podniesiona 10 lutego 1979 roku, na ORP „KP-173” 22 lipca 1982 roku, a na ORP „KP-175” 7 stycznia 1983 roku. Dnia 24 marca 205r opuszczono na nich banderę, powiązane to było z późniejszym rozkazem Dowódcy MW nr PF-18/Org./N1 z 14 marca 2006 o rozformowaniu 16.dkZOP w terminie do 31 lipca 2006 r.
Krótka charakterystyka kutrów projektu 918M:
- Długość: 28,83m
- Szerokość: 5,80m
- Wysokość: 2,70m
- Zanurzenie: 1,36m
- Wyporność 93,03t
- Autonomiczność: 5 dób
- Zasięg: 340Mm
- Załoga: 12 osób
Napęd główny to 3 wysokoprężne silniki spalinowe M50F7 o mocy nominalnej 735kW (1000KM) każdy, napędzające 3 stałe trójskrzydłowe śruby napędowe.
Uzbrojenie:
- 1 x II armata 23mm ZU-23-2M Wróbel-I (początkowo 1 x II armata 25mm 2M-3M z zapasem 2000 pocisków, wymieniona w drugiej połowie lat 80-tych)
- 2 x I wyrzutnie torpedowe 533.4mm OTAM-53z elektrycznymi torpedami pop SET-53M
- Radar SRN-301 (początkowo TRN-311)
- Stacja hydrolokacyjna o zmiennej głębokości holowania MG-329M (opuszczana przez rufową ramę wypadową z koszem)